Den Blå Planet runder 1 million gæster

Den Blå Planet runder 1 million gæster

 

1 million gæster har besøgt det nye Danmarks Akvarium i Kastrup siden åbningen den 22. marts. Det er dobbelt så mange som forventet og en flyvende start for den nye attraktion.

Børn og voksne, unge og ældre, danskere og svenskere samt turister fra hele verden har i stort tal besøgt Den Blå Planet siden åbningen. I dag går gæst nr. 1 million gennem tælleapparatet til oplevelser blandt hammerhajer, rokker og piratfisk.

”Vi er dybt taknemlige og utroligt glade for den overstrømmende modtagelse. Vi har sat alt ind på at bygge en oplevelsesdestination i topklasse og et akvarium i verdenseliten, og vi tager de mange gæster som udtryk for, at det er lykkedes. Men selv i vores vildeste fantasi, havde vi ikke turdet håbe på så fantastisk en start,” siger Dorte Gleie, administrerende direktør, Den Blå Planet.

Målet for 2013 var 525.000 gæster, og dermed har Den Blå Planet tiltrukket dobbelt så mange gæster som forventet. Til sammenligning var besøgstallet på det gamle Danmarks Akvarium 123.606 gæster i 1012. Det samlede besøgstal for 2013 ventes at blive op mod 1,1 mio. gæster.

Der er solgt 36.000 stk. årskort – godt 20.000 flere end forventet. Booking af rundvisninger og arrangementer og events er langt over de oprindelige måltal og favner bl.a. store gallamiddage, modeshows og koncerter i samarbejde med Meyers Køkken og de tidligere Noma-kokke Søren Westh og Torsten Vildgaard.

Fortsat udvikling

Med 1 million gæster forventer Den Blå Planet at indfri målet om en placering i top 5 over landets mest besøgte attraktioner. Den position skal nu opretholdes gennem et fastholdt strategisk fokus på innovation og gæsteservice.

”Vi skal kunne begejstre ved hvert besøg og det kræver udvikling, og at vi lytter til vores gæster. Vi har lært utroligt meget fra første åbningsdag og vores planer for fremtiden bygger videre på den erfaring. Vi har tilpasset flere steder allerede og har konkrete planer for større ombygninger,” siger Mette Broksø Thygesen, kommerciel direktør, Den Blå Planet.

Gennem en investering på 12 mio. kr. over de næste to år, udskiftes hele formidlingsdelen af udstillingen i anerkendelse af, at den gode faglige viden skal forenes med mere nutidige og engagerende formidlingsformater.

Udendørsarealerne ud mod Øresund bliver også nydesignet med leg og oplevelser for børnefamilierne i særligt fokus. Dertil planlægges ombygning af spisestedet ØST og Den Blå Planets ind- og udgangsparti.

En udbygning af selve akvariet og udstillingen ventes inden for en horisont på 5 år.

Foto: Per Fløng