< TILBAGE TIL INDHOLDFORTEGNELSEN

 


En ny overlevelsesstrategi

KOMMUNIKATION

 

Med udsigt til endnu en sommer i 2021 uden udenlandske gæster og med langt færre danske gæster end normalt, var det nødvendigt at tænke ud af boksen og handle anderledes for at vende økonomien. Håbet om at udefrakommende hjælp alene ville redde Den Blå Planet, var desværre ikke en gangbar strategi. I et marked fyldt med utryghed og frygt for store forsamlinger, var akvariet samtidig i konkurrence med mange andre kultur- og oplevelsesattraktioner, der brugte store ressourcer på at lokke danske gæster til. Første skridt var, at alle skulle forstå, at Den Blå Planet reelt var lukningstruet. I stedet for at lade som ingenting og håbe på et mirakel, valgte ledelsen at udvikle en ny, enkel og konkret overlevelsesstrategi. En strategi, der skulle få så mange danskere som muligt til at forstå den ulykkelige økonomiske situation, der alene var forårsaget af coronakrisen. Derudover skulle strategien både skabe et ønske om at hjælpe og en reel mulighed for helt almindelige danskere til at være med til at redde den Blå Planet igennem Covid-19 krisen

Strategien bygger på fire strategiske punkter:
(1) Ærlighed (2) Humor (3) Dansk DNA & (4) Et grundlæggende godt produkt.

Den Blå Planet havde i mange år satset hovedsageligt på udenlandske turister, men det skulle der laves om på. Nu valgte man i stedet at vende bøtten på hovedet og give de danske gæster al opmærksomheden. Man valgte at kommunikere meget mere direkte og ærligt. Ingen skulle senere kunne sige at Den Blå Planet, forventede at redningen kom udefra. Den nye strategi var derimod udtryk for rettidig omhu og ønsket om selv at tage ejerskab for redningen.

 

Følgende indsigter var vigtige for en succesfuld implementering af overlevelsesstrategien:

 

• Den Blå Planet er hele Danmarks nationalakvarium og er en vigtig del af danskernes DNA

• Den Blå Planet har et fantastisk produkt, som langt de fleste gæster er imponerede over og roser

• Danskerne har respekt for, at man siger sandheden uden at trække offerkortet

• Danskerne opfatter formidling og læring om natur, miljø og klimaudfordringer som positivt

• Kommunikationen bygger på fakta

• Humor, glimt i øjet, selvironi og overskud aftvinger respekt

Foto: Bitcoinmilliardæren Niklas Nikolajsen von Karlshof donerer 560.000 kr. til blæksprutten Otto

Heldigvis lykkedes det med den nye strategi at få lokket en masse danske gæster til Den Blå Planet, også mange gæster, der enten ikke havde besøgt attraktionen før eller som ikke havde været der siden åbningen i Kastrup i 2013.

Hvor det typisk er børnefamilierne som besøger Den Blå Planet i skoleferierne, lykkedes det med kampagnen at engagere folk i alle aldersgrupper og fra hele Danmark. Familier som bor langt fra København, købte årskort blot for at støtte, velvidende at det ikke kunne betale sig for dem. Mennesker, som under normale omstændigheder ikke ville have brugt deres penge på Den Blå Planet købte årskort og kom på besøg udelukkende med det formål at støtte akvariet.  I ferierne var der fuldt hus til fodringer, speaks, fortællerevents og havfrueshows.


Gæstetal

2019
Antal gæster: 544.146 gæster

2020
Antal gæster: 302.233 gæster
Antal lukkedage som følge af corona: 94 dage

2021
Antal gæster: 264.130
Antal lukkedage som følge af corona: 153 dage

2022
Antal lukkedage som følge af corona: 16 dage (1-16.januar 2022)


De to velbesøgte ferieperioder og de mange gæster gjorde det desværre ikke alene. Mange måneders nedlukning og næsten to års trængt økonomi havde gjort situationen alvorlig, og selvom det var lykkedes Den Blå Planet selv at skaffe ca. 60 mio. kr. fra de oprindelige parter bag Den Blå Planet, gavmilde fonde, flotte private donationer og mange danske gæster, så manglede der stadig 15 mio. kr. i budgettet for 2022. Situationen var så alvorlig, at der blev regnet på hvad en permanent nedlukning ville koste. Det viste sig at løbe op i mindst 60 mio. kr., og det ville tage mange måneder at afvikle stedet. For ledelsen og personalet var det en absurd tanke, at det kostede mere at lukke Den Blå Planet permanent end det ville koste at holde attraktionen i live indtil de udenlandske turister kommer tilbage.

Heldigvis var den store folkelige opbakning fra helt almindelige danskere, som man havde oplevet gennem sommeren og ind i efteråret, blevet hørt helt ind bag Christiansborgs tykke mure. Kulturministeren aflagde besøg og mange politikere fra begge sider af folketingssalen var heldigvis af den mening, at Den Blå Planet, Danmarks Akvarium, var værd at hjælpe igennem coronakrisen.

Så stor var glæden, da det sidst i november 2021 blev offentliggjort, at Den Blå Planet var kommet på Finansloven for 2022 med et ekstraordinært tilskud på hele 11.5 mio. kr. En fantastisk hjælp der sammen med alle de øvrige økonomiske bidrag Den Blå Planet har modtaget er nok til at redde økonomien for 2022 og forhåbentlig endnu længere.

Selvom der nok er lang tid til at de udenlandske turister igen vender tilbage til København og gæster Den Blå Planet, kan vi endelig se lyset for enden af tunnelen.

Kommunikative nedslag:

1

Donation på 560.000 kr. til blæksprutten Otto

Den Blå Planet, Danmarks Akvarium modtager donation på 560.000 DKK til blæksprutten Otto fra bitcoinmilliardæren Niklas Nikolajsen von Karlshof. Ud over det flotte bidrag, fik vi meget positiv medieomtale på historien. Donationen kom i hus, fordi Nikolajsen von Karlshof havde læst, at Den Blå Planet havde sat flere dyr til salg på Den Blå Avis.

 

2

Håndskrevet helsides-annonce i Information, Jyllands-Posten & Ekstra Bladet.

I løbet af året fik vi flere gange fine tilbud fra danske mediehuse, der gerne ville støtte Den Blå Planet ved at tilbyde gratis eller meget billige annoncer. Det takkede vi ja til flere gange. Vi indrykkede bl.a. denne annonce i Information, Jyllands-Posten og Ekstra Bladet. Formålet med annoncen var at gøre de ansvarlige politikere og andre interessenter opmærksomme på den ulykkelige situation, som vi befandt os i. Vi valgte at gøre det med et glimt i øjet, og vi tillod os at ironisere lidt over, at vi reelt ikke havde råd til at sætte annoncen pænt op grafisk. Det skulle derfor ligne, at direktøren selv havde skrevet og indsendt den. Vi fik mange positive henvendelser på annoncen og den måde at kommunikere ærligt og i øjenhøjde på. Annoncen ses herunder.

 

3

Black Friday – et særtilbud til politikerne

Black Friday, dagen efter den amerikanske højtid Thanksgiving, er også blevet en fast tradition i Danmark med udsalg over alt. Vi valgte at tappe ind i den kommunikation ved at præsentere et særdeles godt tilbud til Danmarks politikere: For 15 mio. kr. kunne de sikre Den Blå Planet, Danmarks Akvariums overlevelse i år 2022. Det kaldte vi ”Dagens bedste Black Friday tilbud”. Igen brugte vi humor til at gøre politikerne opmærksomme på, at det også var op til dem at redde Den Blå Planet.

 

4

Tak ❤️️

I 2021 brugte vi en del taletid i medierne og på sociale medier på at takke alle vores gæster for at bakke op om Den Blå Planet, komme på besøg, købe årskort, støtte med donationer, skrive søde mails og beskeder på Facebook osv. Det var, og er, vigtigt for os at huske alle vores gæster, der virkelig har bakket op om og støttet Den Blå Planet igennem hele året.

 

5

“Er det okay at spise ål?” Over 1 million nåede personer.

I starten af december måned delte vi en video på Facebook og Instagram med budskabet om, at den europæiske ål er kritisk truet, og at det derfor ikke er okay at spise ål, som mange danskere (desværre) stadig gør – især i julen. Ved at bruge en smule humor samt en anbefaling om at erstatte ål med sild på julebordet, undgik vi at fremstå som de sure og bedrevidende med løftede pegefingre men lykkedes i stedet sprede et godt budskab og nå bredt ud.

< TILBAGE TIL INDHOLDFORTEGNELSEN