< TILBAGE TIL INDHOLDFORTEGNELSEN

Miljømål

Energibesparelse ved indkøb af grøn strøm

Den Blå Planet anvender i videst mulige omfang grøn strøm, ligesom man har erhvervet oprindelsesgarantier på elforbruget. Oprindelsesgarantier er certifikater, der udstedes af det statsejede Energinet på den mængde grøn strøm, vedvarende energikilder har produceret og leveret til det fælles elnet.

Grøn indkøbspolitik

Den Blå Planet praktiserer en grøn indkøbspolitik og styrker løbende indkøb af bæredygtige produkter. Vi benytter ressourcer som opsamlet regnvand og vand hentet ind fra Øresund til brug i akvarier. Derved minimeres spildevandsbelastningen ved at rense og genudlede vand fra alle processer ud i Øresund.

Den Blå Planet benytter varmeveksler til at opsamle kulden fra havvand, så man kan køle både ventilationsanlæg og holde akvarierne kolde. Derudover har man nedsat forbruget af importerede saltblandinger og forbruget af vandværksvand ved at hente vand ind fra Øresund.

Energioptimering ved udskiftning af el-pumper

Den Blå Planet har igennem flere år fulgt en energiplan for udskiftning af de oprindelige pumper. Man er nu ved at være i mål med den samlede udskiftning af pumper, og ved denne implementering har vi nedsat vores energiforbrug med 200.000 kWh pr. år.

Fakta om el-forbrug:
Forbrug af el i 2014: 5.355.468 kWh
Forbrug af el i 2021: 4.023.542 kWh

Bæredygtige produkter i butikken

Den Blå Planets butik har i tråd med den grønne indkøbspolitik i resten af huset, gjort en kæmpe indsats for at udvalget på hylderne kommer fra bæredygtige og miljøbevidste producenter. Det er ikke kun et spørgsmål om at have varer på hylderne som er lavet af genbrugsmaterialer, det er også vigtigt at have varer som opfordrer til mindre forbrug og affald, så sortimentet består blandt andet af plysdyr som er lavet af genbrugsplast og puslespil der er lavet af genbrugspap, samt af vandflasker som skal medvirke til at formindske forbruget af engangsplast. Drikkevarerne i kølemontren er økologiske og salget af vingummier støtter et fiskeprogram i Sverige. Arbejdet med at udsluse de miljøbelastende produkter med mere bæredygtige løsninger foregår kontinuerligt og hvor det har været meget svært i starten, ser vi heldigvis at flere og flere producenter passer på miljøet og leverer grønne produkter.

< TILBAGE TIL INDHOLDFORTEGNELSEN