< TILBAGE TIL INDHOLDFORTEGNELSEN

Dyr & anlæg

Ny lundeunge på fuglefjeldet

Lundeparret Fnug og Fanta blev for første gang i Den Blå Planets historie forældre til en lille lundeunge, som de selv udrugede i reden på fuglefjeldet. Den lille unge blev passet og plejet af dyrepasserne, flere daglige vejninger og fodringer resulterede i en sund og rask lundeunge, der langsomt blev vænnet til livet på fuglefjeldet og nu er en integreret del af lundeflokken.

”I starten skar vi både finner, hoved og hale af fiskene – alt det man kan få galt i halsen, når man er lille og koldset. Men nu spiser den store stykker uden problemer.”

– Rasmus, dyrepasser

2.000 neonfisk

En stor stime neonfisk har længe stået på Den Blå Planets ønskeliste. Vi har fra opdrættere i Tjekkiet modtaget 2.000 styk som nu indgår i vores bestand. De mange neonfisk ankom i god stand, og med kompetent pasning og pleje, klarede de flytningen fra transportposer til det store flotte akvarium på Den Blå Planet.

Hul igennem til skyttefiskene

En vigtig del af Den Blå Planets strategi er at involvere gæsterne aktivt og skabe engagerende formidling, hvor gæsterne kommer helt tæt på dyrene. Som en del af denne strategi har vi ’nedbrudt akvarieruderne’ bl.a. i det tropiske rørebassin, som vi åbnede i 2019, og i 2021 har vi ’nedbrudt’ den øverste del af ruden til skyttefiskene.

Det var ikke tilfældigt, at det blev skyttefiskenes akvarium, der blev åbnet for. De er nemlig sjove at betragte helt tæt på, fordi de med tungen kan sende en vandstråle afsted og ramme et insekt, der sidder på et blad eller på overfladen af vandet. Uden ruden kan man se det sjove fænomen meget bedre.

Den lille havskildpadde er faldet godt til

I februar 2020 strandede en lille havskildpadde på den jyske vestkyst. Den skulle have været mod varmere himmelstrøg ved havet omkring Azorerne, men endte ved en navigationsfejl på den danske kyst. Da den blev fundet, havde den lungebetændelse, men siden er den blevet helt rask igen. Den har vokset sig større, og er blevet så tryg, at den i 2021 har været på ferie både i det tropiske rørebassin og i Oceantanken. Den lille havskildpadde fik endda også et fint navn. Danskerne blev bedt om at komme med navneforslag og valget faldt på det flotte navn Azul, der betyder blå på portugisisk.

Victoria Kronduen Victor flytter ind

Som et led i Den Blå Planets planer om at præsentere flere forskellige dyrearter i vores regnskov flyttede i 2021 en flot han af arten Victoria Krondue ind. Det er en truet dyreart, og hannen var kommet til Danmark fra Zagreb Zoo som en del af det internationale avlsprogram for dyr i zoologiske haver og akvarier. Efter tilvænning i bur flyttede Kronduen permanent ind i regnskoven, og nu venter vi på, at avlskoordinatoren også finder en hun til Victor, så vi forhåbentlig med tiden kan præsentere vores gæster for en hel Victoria Kronduefamilie.

To søde ørnerokkeunger ser dagens lys

Begejstringen var stor, da to af vores ørnerokker fødte unger med en uges mellemrum. Der har ikke været ørnerokkefødsler på Den Blå Planet i seks år. Mødrene holder til i Oceantanken, men det er et farligt sted at opholde sig for ungerne, så dyrepasserne sørgede for at indfange dem og flytte dem til et akvarium bag koralrevet, hvor de i sikkerhed kan vokse sig store og stærke. Vores bestand af ørnerokker er en vigtig del af det store europæiske avlssamarbejde for ørnerokker. Vi arbejder på at finde et akvarium i Europa, som kan overtage vores to nye hanner, så de kan fortsætte med at bidrage til ørnerokkebestanden i offentlige akvarier.

Zebrahaj på operationsbordet

Hele to gange måtte zebrahajen Gælle på operationsbordet i 2021. Årsagen var højst sandsynligt et bid fra en anden zebrahaj. Dyrepasserne kunne se, at der var gået infektion i biddet, og det kan tage livet af hajen, så dyrlægen valgte at operere. Men såret helede ikke ordentligt, og Gælle måtte en tur mere på operationsbordet, hvor dyrlægen amputerede noget af halen. Heldigvis gik det godt og Gælle lever fint med en mindre hale.

Kønsskifte i Oceantanken

Måden man kan se forskel på om havskildpadder er hun- eller hankøn er bl.a. ved at kigge på størrelsen af halen. Hunnerne har små korte haler og hannerne har lange haler. Dyrepasserne, der passer den store havskildpadde Gaia i Oceantanken, har hele tiden troet, at det var en hunskildpadde – deraf navnet – men da skildpaddens hale nåede ud over skjoldet, måtte de erkende at Gaia ikke var en hun, men en han. Gaia har skiftet navn og hedder nu Gai.

Fordeling af dyrebestanden

Dato for opgørelse: 31-12-2021