Tag hele skolen med på Den Blå Planet
Skal hele skolen eller en stor del af eleverne på en udflugt med et fagligt indhold? Hvis I er mellem 100-250 elever, kan I som noget nyt booke en særlig fodring af fiskene i Den Blå Planets oceanakvarium, inden akvariet åbner for andre gæster.
Hvad kan I opleve på et akvarium? Hvilke observationer kan I lave i akvarierne? Hvordan kan I arbejde med videnskabelig metode under et besøg på egen hånd på Den Blå Planet? Med udgangspunkt i fodringen af fiskene i oceanakvariet, bliver eleverne introduceret til, hvordan man kan bruge observationer af dyrene på Den Blå Planet som videnskabelig metode.
Fodringen har et fagligt fokus og lægger op til at eleverne arbejder videre med det gratis undervisningsmateriale, som ligger på hjemmesiden. Materialet henvender sig til 1.-10. klasser og I vælger selv, hvilket materiale I vil arbejde med. Læs mere her.
Tilmelding: BEMÆRK! Tilmelding til denne aktivitet kan ikke foretages gennem bookingportalen! Send i stedet for en mail til skoletjenesten@denblaaplanet.dk.
Her skal du oplyse:
- Ønsket dato for foredraget
- Navn og postadresse på skolen
- Lærerens navn og mobiltelefonnummer
- Klassetrin/årgang
- Antal elever og lærere
Målgruppe: 1.-10. klasse
Tidspunkt: kl. 9.30
Varighed: 30 minutter
Periode: Tirsdag, onsdag, torsdag eller fredag
Deltagerantal: Min. 100 elever, maks. 250 elever
Sans med krabber
Hvordan finder en krabbe sin mad? Hvor sidder smagssansen på en krabbe? Har dyr, der lever i vandet, de samme sanser som mennesker?
Eleverne laver forsøg med krabber og finder ud af, hvilke sanser krabben bruger i sin fødesøgning.
I udstillingen observerer eleverne andre vandlevende dyr, mens underviseren aktiverer dyrene og vi taler om, hvilke sanser de bruger.
Læringsmål
- At eleverne får kendskab til dyrs sanser i vand.
- At eleverne får kendskab til, at dyr, der har forskellige levesteder, bruger forskellige sanser.
Inspiration til forberedelse
Sådan sanser dyrene (illvid.dk)
Hvilken menneskesans er bedst (natgeo.dk)
Almindelig strandkrabbe (naturhistoriskmuseum.dk)
Målgruppe: 1. – 3. kl.
Varighed: 90 minutter
Periode: mandage, onsdage og fredage
Maks. deltagerantal: 28 elever
Understøtter følgende Forenklede Fælles Mål: Natur/Teknologi efter 4. klasse – Sans med krabber
Læs mere og book
Gyotaku – Fisketryk
Lav smukke og detaljerede aftryk af fisk. Gyotaku er en traditionel japansk metode til at lave fisketryk. Metoden kendes fra midten af 1800-tallet.
Gyotaku er meget simplet og hurtigt, resultatet er som regel flot og man kan nemt arbejde med at forfine teknikken.
Læringsmål
- Eleverne kan gennemføre aftryk af fisk med stof og stoffarve.
- Eleverne kan beskrive dele af fiskens anatomi i forhold til bevægelse i vand.
Inspiration til forberedelse
Gyotaku: The ancient Japanese art of printing fish (ted.com – bemærk på engelsk!)
Målgruppe: 3. – 6. kl.
Varighed: 90 minutter
Periode: alle dage
Maks. deltagerantal: 28 elever
Understøtter følgende Forenklede Fælles Mål:
– Billedkunst efter 5. klasse – Gyotaku
– Natur/Teknologi efter 4. klasse – Gyotaku
– Natur/Teknologi efter 6. klasse – Gyotaku
Læs mere og book
Habitater i vand
Hvordan adskiller forskellige habitater sig fra hinanden? Hvilke tilpasninger afslører fiskenes foretrukne habitat?
Eleverne indretter modeller af fiskenes habitater. I grupper får eleverne udleveret en fisk, som de skal observere. På baggrund af iagttagelser og diskussion afgør de fiskens levested og indretter en model af levestedet. Målet er, at elevernes arbejde med at indrette modelakvarierne skærper deres observationer af fiskenes udseende og adfærd i de store udstillingsakvarier.
Læringsmål
- Eleverne får kendskab til, at der er forskellige levesteder i vandet, og at fiskens udseende og adfærd hænger sammen med levestedet.
- Eleverne får konkrete erfaringer med at undersøge og diskutere fisks udseende.
- Eleverne indretter modelakvarier, som anskueliggør de forskellige fisks behov.
Inspiration til forberedelse
Kommer snart!
Målgruppe: 3. – 6. kl.
Varighed: 90 minutter
Periode: alle dage
Maks. deltagerantal: 28 elever
Understøtter følgende Forenklede Fælles Mål:
– Natur/Teknologi efter 4. klasse – Habitater i vand
– Natur/Teknologi efter 6. klasse – Habitater i vand
Læs mere og book
Se med sidelinjen
Hvilke sanser bruger vandlevende dyr? Har fisk og mennesker de samme sanser? Hvordan kan vi undersøge fisks sanser?
Målgruppe: 4. – 7. kl.
Varighed: 90 minutter
Periode: alle dage
Maks. deltagerantal: 28 elever
Understøtter følgende Forenklede Fælles Mål:
– Natur/Teknologi efter 4. klasse – Se med sidelinjen
– Natur/Teknologi efter 6. klasse – Se med sidelinjen
– Biologi efter 9. klasse – Se med sidelinjen
Læs mere og book
Alverdens hajer
Er alle hajer farlige? – og skal vi frygte dem? Hvad karakteriserer en haj? Hvordan er alverdens hajer tilpasset forskellige habitater i verdens oceaner?
I Skoletjenestens bassiner arbejder eleverne med små, bundlevende hajer og sammenligner deres bygningstræk med trækkene hos benfisk. Elevernes beskrivelser danner grundlaget for deres forståelse af hajernes udseende og tilpasninger til forskellige habitater og et liv som toprovdyr.
I Den Blå Planets oceanakvarium observerer eleverne forskellige typer af hajer med forskellige fysiske tilpasninger til habitater og levevis.
Læringsmål
- At eleverne får udfordret deres ofte stereotype opfattelse af hajer.
- At eleverne opdager nogle karakteristiske træk for hajer (bruskfisk).
- At eleverne får indblik i de mange arter af hajer, der findes og bliver i stand til at drage paralleller mellem hajernes morfologi og deres tilpasninger til habitat og levevis.
Inspiration til forberedelse
Kommer snart!
Målgruppe: 5. – 10. kl.
Varighed: 90 minutter
Periode: alle dage
Maks. deltagerantal: 28 elever
Understøtter følgende Forenklede Fælles Mål:
– Natur/Teknologi efter 6. klasse – Alverdens hajer
– Biologi efter 9. klasse – Alverdens hajer
Læs mere og book
Under blækspruttens kappe
Hvad er hoved og hale på en blæksprutte?
Under vejledning dissekerer eleverne en lille 10-armet blæksprutte, og efterfølgende får de demonstreret dele af blæksprutternes særprægede adfærd i akvariets udstilling.
Eleverne sammenligner deres observationer af den dissekerede blæksprutte med de levende blæksprutters fysiologi, udseende og adfærd.
Læringsmål
- At eleverne får kendskab til blæksprutters udseende og fysiologi.
- At eleverne får erfaringer med dissektion som undersøgelsesmetode i naturfagene.
Inspiration til forberedelse
Kommer snart!
Målgruppe: 5. – 10. kl.
Varighed: 90 minutter
Periode: alle dage
Maks. deltagerantal: 28 elever
Understøtter følgende Forenklede Fælles Mål:
– Natur/Teknologi efter 6. klasse – Under blækspruttens kappe
– Biologi efter 9. klasse – Under blækspruttens kappe
Læs mere og book
En klasse for sig
Hvilke havdyr er mennesket tættest i familie med, og hvordan kan man afgøre slægtskab?
Eleverne undersøger levende, danske havdyr og diskuterer ligheder og forskelle.
Eleverne sorterer levende danske havdyr i få, overordnede grupper ud fra basale ligheder i bygningstræk. Hvilke ligheder kan fortælle os noget om slægtskab og dyrenes udvikling?
Læringsmål
- At eleverne får kendskab til, at enkelte, ofte ubemærkede, bygningstræk viser dyrenes slægtskab.
- At eleverne får håndgribelige erfaringer med at undersøge, diskutere og bestemme slægtskab på levende danske havdyr.
- At eleverne får kendskab til fosterstadiets betydning i bestemmelsen af slægtskab.
Inspiration til forberedelse
Kommer snart!
Målgruppe: 5. – 10. kl.
Varighed: 90 minutter
Periode: alle dage
Maks. deltagerantal: 28 elever
Understøtter følgende Forenklede Fælles Mål:
– Natur/Teknologi efter 6. klasse – En klasse for sig
– Biologi efter 9. klasse – En klasse for sig
Læs mere og book
Fra Øresund til Oceantank
Hvor får vi vandet fra, når et nyt akvarium skal fyldes på Den Blå Planet? Hvordan renses vandet, så det er rent for fiskene og pænt for gæsterne? Hvordan sikrer vi den rigtige salinitet til havdyrene?
Forbered dine elever til den fællesfaglige naturfagsprøve med det nye undervisningsforløb ’Fra Øresund til Oceantank’ på Den Blå Planet, hvor vi går i dybden med både biologi, geografi og fysik/kemi.
Med udgangspunkt i Øresund skal eleverne selv lave et akvarium til en dansk saltvandsfisk. Eleverne skal i grupper tage vandprøver, konstruere vandrensningsfiltre, lave forsøg med springlag samt justere saliniteten i vandet. De særlige forhold ved Øresund, et af verdens største brakvandsområder, gennemgås med en biologisk og geografisk vinkel, mens fysik/kemi anvendes i det praktiske arbejde. Forsøgene perspektiveres til de daglige arbejdsgange på Den Blå Planet med Oceantanken som eksempel.
Før, under og efter
Det er en fordel, men ikke afgørende, hvis klassen har arbejdet med emnerne inden besøget på Den Blå Planet. Under besøget opfordres eleverne til at dokumentere deres forsøg, så de kan arbejde videre med det hjemme på skolen. Efter besøget kan eleverne arbejde projektorienteret med de 7 opgaver, hvor der sættes fokus på udvalgte emner, som bliver bragt op i ”Fra Øresund til Oceantank”. Eleverne kan enten arbejde med opgaverne som et emne eller som en problemstilling.
Forløbet er udviklet af Skoletjenesten på Den Blå Planet i samarbejde med lærere fra Frederiksberg Kommune.
Læringsmål
- At eleverne får kendskab til de biologiske, fysiske, kemiske og geografiske forhold i Øresund og Den Blå Planets brug af beliggenheden.
- At eleverne får erfaring med at gennemføre forsøg i forbindelse med vandrensning og salinitet.
- At eleverne arbejder med fagene biologi, fysik/kemi og geografi som anvendte i arbejdsgange på Den Blå Planet.
Inspiration til forberedelse
Kommer snart!
Målgruppe: 7. – 10. kl.
Varighed: 3 timer
Periode: alle dage
Maks. deltagerantal: 28 elever
Understøtter følgende Forenklede Fælles Mål:
Biologi, fysik/kemi og geografi efter 9. klasse – Fra Øresund til Oceantank
Lærervejledning Fra Øresund til Oceantank
Elevopgaver efter besøget
Læs mere og book
Fisk, fangst og fødenet
Hvilke havdyr lever mellem sten og tang? Hvad fanger man med en ruse og et vod? Hvem spiser hvem i Øresund?
Dette undervisningsforløb foregår udendørs, hvor eleverne selv anvender forskellige fiskeredskaber og undersøger hvad de enkelte redskaber fanger. Eleverne arbejder videre med deres indsamlede dyr, hvor de skal artsbestemme og argumentere for dyrets levested ud fra fangstredskab. Gennem undervisningsforløbet bliver eleverne bekendte med, hvad et fødenet er og hvordan alle deres indsamlede organismer passer ind i dette net.
Husk påklædning efter vejrforholdene.
Læringsmål
- At eleverne, ud fra praktisk arbejde, får kendskab til danske havdyr, deres tilpasninger og levevis og deres placering i et fødenet.
- At eleverne får indsigt i praktiske eksempler på biologisk videnskabelige metoder med elementerne indsamling, observation, registrering og tolkning af det indsamlede materiale.
- At eleverne får indblik i forskellige fiskeredskabers virkemåde gennem elevernes egne erfaringer ved prøvetagning.
Da undervisningsforløbet er udendørs tager vi forbehold for, at vinden ikke overstiger 10 m/s, hvorved vi kan være nødsaget til at aflyse. I sådanne tilfælde vil der evt. være mulighed for at få et andet undervisningsforløb, såfremt vi har ledige lokaler.
Målgruppe: 7. – 10. kl.
Varighed: 3-3,5 timer
Periode: alle dage (22. august – 23. september 2016)
Maks. deltagerantal: 28 elever
Understøtter følgende Forenklede Fælles Mål: Kommer snart!
Læs mere og book