Fisk og formidling - med tablets som kreativt værktøj

Fisk og formidling - med tablets som kreativt værktøj

Hvad betyder camouflage og hvordan forklarer og illustrerer man det bedst, så andre forstår det?

Med tablets eller smartphones i hånden genopfrisker eleverne centrale biologiske begreber, inden de starter arbejdet med at producere en kort film eller animation, som formidler camouflage og fisk.

Eleverne arbejder med deres forståelse af biologifaglige begreber, når de arbejder med at løse opgaver i udstillingen, og når de producerer korte formidlingsprodukter på tablets eller smartphones.

Forløbet er delt i to. I den første del løser eleverne bundne opgaver i udstillingen og observerer dyrene i akvarierne. I anden halvdel stilles formidlingsopgaven og eleverne skal nu samarbejde om at udvælge faglige begreber, som de skal formidle gennem en kort film eller animation.

De færdige produktioner vises for hele klassen og sammen gives der feedback på gruppernes ideer og faglighed.

Læringsmål

  • At eleverne opnår kendskab til anvendelse og systematisering af naturfaglige begreber med camouflage og fisk som eksempel.
  • At eleverne opnår kendskab til formidling af biologiske emner eksemplificeret ved en konkret formidlingsopgave med IT-baserede hjælpemidler.

Målgruppe: 6. – 10. kl.
Varighed: 2-3 timer
Understøtter følgende Forenklede Fælles Mål: Biologi efter 9. klasse – Fisk og formidling

Læs lærervejledning og download som pdf.

Husk at booke jeres skolebesøg på forhånd. Gå direkte til bookingportalen.