Mellemtrin

Forskningens Døgn 2018

Bliver man klogere af at spise fisk? Hvilke fisk skal man spise? Hvad er fed fisk og mager fisk?

Dette og meget mere forsøger vi at finde svar på under Forskningens Døgn på Den Blå Planet, når vi sætter fokus på fisk som spise og fisks indflydelse på vores hukommelse.

Læs mere...

Dato: d. 23. – 26. april 2018
Målgruppe: 0. – 3. klasse samt specialklasser 0. – 6. klasse
Understøtter følgende Forenklede Fælles Mål:
– Natur/Teknologi efter 2. klasse – Forskningens Døgn 2018
– Natur/Teknologi efter 4. klasse – Forskningens Døgn 2018

Workshop

Tidspunkt : kl. 9.30, 10.15 og 11.00
Varighed: 30 minutter
Maks. deltagerantal: 28 elever

Børneteater

Tidspunkt (børneteater): kl. 10.30 og 12.00
Varighed: 30 minutter
Maks. deltagerantal: 150 elever

TILMELDING til workshoppen foretages gennem bookingportalen.
Booking åbnes torsdag d. 1. februar.

 

Tag hele skolen med på Den Blå Planet

Skal hele skolen eller en stor del af eleverne på en udflugt med et fagligt indhold? Hvis I er mellem 100-200 elever, kan I booke en særlig fodring af fiskene i Den Blå Planets oceanakvarium, inden akvariet åbner for andre gæster.

Læs mere...

Målgruppe: 1.-10. klasse
Tidspunkt: kl. 9.30
Varighed: 30 minutter
Periode: Tirsdag, onsdag, torsdag eller fredag
Deltagerantal: Min. 100 elever, maks. 200 elever

 

Sans med krabber

Hvordan finder en krabbe sin mad? Hvor sidder smagssansen på en krabbe? Har dyr, der lever i vandet, de samme sanser som mennesker?

Læs mere...

Målgruppe: 0. – 3. kl.
Varighed: Op til 90 minutter (i undervisningslokalet: ca. 60 min./i udstillingen: op til 30 min.)
Periode: alle dage
Maks. deltagerantal: 28 elever
Understøtter følgende Forenklede Fælles Mål: Natur/Teknologi efter 4. klasse – Sans med krabber

Gå til bookingportalen.

 

Gyotaku – Fisketryk

Lav smukke og detaljerede aftryk af fisk. Gyotaku er en traditionel japansk metode til at lave fisketryk. Metoden kendes fra midten af 1800-tallet.

Læs mere...

Målgruppe: 3. – 6. kl.
Varighed: Op til 90 minutter (i undervisningslokalet: ca. 60 min./i udstillingen: op til 30 min.)
Periode: alle dage
Maks. deltagerantal: 28 elever
Understøtter følgende Forenklede Fælles Mål:
Billedkunst efter 5. klasse – Gyotaku
Natur/Teknologi efter 4. klasse – Gyotaku
Natur/Teknologi efter 6. klasse – Gyotaku

Gå til bookingportalen.

 

Habitater i vand

Hvordan adskiller forskellige habitater sig fra hinanden? Hvilke tilpasninger afslører fiskenes foretrukne habitat?

Læs mere...

Målgruppe: 3. – 6. kl.
Varighed: Op til 90 minutter (i undervisningslokalet: ca. 60 min./i udstillingen: op til 30 min.)
Periode: alle dage
Maks. deltagerantal: 28 elever
Understøtter følgende Forenklede Fælles Mål:
Natur/Teknologi efter 4. klasse – Habitater i vand
Natur/Teknologi efter 6. klasse – Habitater i vand

Gå til bookingportalen.

 

Det vilde vandhul

Hvad er forskellen på en sø og et vandhul? Hvilke dyr finder man i et vandhul? Hvordan er dyrene tilpasset til deres habitater i vandhullet?

Læs mere...

Målgruppe: 3. – 7. kl.
Varighed: Op til 90 minutter (ved vandhullet: ca. 60 min./i udstillingen: op til 30 min.)
Periode: alle dage (d. 3. april – 28. juni 2018).
Maks. deltagerantal: 28 elever
Understøtter følgende Forenklede Fælles Mål:
– Natur/Teknologi efter 4. klasse – Det vilde vandhul
– Natur/Teknologi efter 6. klasse – Det vilde vandhul
– Biologi efter 9. klasse – Det vilde vandhul

‘Det vilde vandhul’ foregår primært udendørs, så husk praktisk tøj og sko!

Gå til bookingportalen.

 

Se med sidelinjen

Hvilke sanser bruger vandlevende dyr? Har fisk og mennesker de samme sanser? Hvordan kan vi undersøge fisks sanser?

Læs mere...

Målgruppe: 4. – 7. kl.
Varighed: Op til 90 minutter (i undervisningslokalet: ca. 60 min./i udstillingen: op til 30 min.)
Periode: alle dage
Maks. deltagerantal: 28 elever
Understøtter følgende Forenklede Fælles Mål:
Natur/Teknologi efter 4. klasse – Se med sidelinjen
Natur/Teknologi efter 6. klasse – Se med sidelinjen
Biologi efter 9. klasse – Se med sidelinjen

Gå til bookingportalen.

 

Alverdens hajer

Er alle hajer farlige? – og skal vi frygte dem? Hvad karakteriserer en haj? Hvordan er alverdens hajer tilpasset forskellige habitater i verdens oceaner?

Læs mere...

Målgruppe: 5. – 10. kl.
Varighed: Op til 90 minutter (i undervisningslokalet: ca. 60 min./i udstillingen: op til 30 min.)
Periode: alle dage
Maks. deltagerantal: 28 elever
Understøtter følgende Forenklede Fælles Mål:
Natur/Teknologi efter 6. klasse – Alverdens hajer
Biologi efter 9. klasse – Alverdens hajer

Lær lidt om hajer inden jeres besøg (video fra De Blå Hajmyter).

Gå til bookingportalen.

 

Under blækspruttens kappe

Hvad er hoved og hale på en blæksprutte?

Læs mere...

Målgruppe: 5. – 10. kl.
Varighed: Op til 90 minutter (i undervisningslokalet: ca. 60 min./i udstillingen: op til 30 min.)
Periode: alle dage
Maks. deltagerantal: 28 elever
Understøtter følgende Forenklede Fælles Mål:
Natur/Teknologi efter 6. klasse – Under blækspruttens kappe
Biologi efter 9. klasse – Under blækspruttens kappe

Gå til bookingportalen.

 

En klasse for sig

Hvilke havdyr er mennesket tættest i familie med, og hvordan kan man afgøre slægtskab?

Læs mere...

Målgruppe: 5. – 10. kl.
Varighed: Op til 90 minutter (i undervisningslokalet: ca. 60 min./i udstillingen: op til 30 min.)
Periode: alle dage
Maks. deltagerantal: 28 elever
Understøtter følgende Forenklede Fælles Mål:
Natur/Teknologi efter 6. klasse – En klasse for sig
Biologi efter 9. klasse – En klasse for sig

Gå til bookingportalen.